8. Orosz birodalom.


Területe Európában 5.513.429 négyzet kilométer 74.563.118 lakos, Ázsiában 16.591.715 négyzet kilométer 12.122.827 lakossal, tehát összesen 22.105.144 négyzet kilométer 86.685.945 lakossal (1870. évi népszámlálási adatok szerint).

A posta összeköttetések elsõ nyoma a 16-ik század közepére esik, a küldönczmeneteket Feodorovics czár 1601-ben megjavítá, a rendes posták azonban 1630-ban rendeztettek be.

Nagy Péter czár alatt, ki az összes postaügyet újjá szervezé, Moszkvában 1711-ben és Szent-Pétervárott 1717-ben nagyobbszerû postahivatal rendeztetett be.

Utóbbi 1721-ben levélposta által Rigá-val összeköttetésbe hozatott. 1720-ban más fontosabb útvonalakon is, nevezetesen Moszkva és Szent-Pétervár között posták felállíttattak és 1775-ben a birodalom minden nevezetesebb városai posta intézetekkel el voltak látva. Újabb haladásnak nevezhetõ volt 1820-ban a gyorskocsik berendezése Moszkva - Pétervár - Riga és Mitau között.

A tizenhetedik században az egyes provinciák Moszkvában külön felfogadott küldönczökkel küldötték leveleiket, és ugyaníly úton vették a kormány rendeleteit is. A postaintézmény elsõ fõnöke (Yamsky prikase; a posták vezérigazgatója) herczer Pojárski volt. 1782-ben a Moszkvától - Pétervárig (720 werst = 103 német mértföld) terjedõ utat a posta 168 óra, vagyis 7 nap alatt tette meg. 1783-ban a posta már nemcsak leveleket szállított, hanem pénz- és értékküldeményeket is.

A postai közlekedés Oroszhonban még rendkívül kezdetleges, a levélszállításról még csak gondoskodva van, de a személyszállítás rendkívül hiányos azokra nézve, kik a kormánytól utalványnyal ellátva nincsenek. Az utazók továbbszállítása oly emberek kezébe van letéve, kik évi adó helyett bizonyos számú lovat járatnak valamely útvonalon, s azért aránylag bizonyos kárpótlásban részesíttetnek. A posta állomáson tehát igen kevés ló tartatik készletben, s a nyári idény alatt, midõn a császári család utazgatni szokott : ezen vonalakon jó drágán kell paraszt lovakat bérelni az utasoknak, hacsak napokig nem akarnak az állomáson unatkozni. Gyorskocsik csak az újabb idõben és kis útvonalokon járnak, e szerint rendes utazó postajáratok hiányában az utas majd mindég külön postával kénytelen utazni. Az utasoknál talált zárt levelekért darabonként 7 rubel 60 kopeknyi bírság van kiszabva, és ennek fel a felfedezõé.

A postai utazó kocsik egyszerû deszka oldalas, vagy fonott kassal ellátott szûk szekerek, és rajta csak két utazó fér el (újabb idõben egyes útvonalokon 4 személyre is vannak berendezve), megjegyzendõ, hogy egy óra alatt 17 - 20 verstnyi (2 3/7 mértföld) távolságra halad. A külön postával utazás díja verstenként 5 kopek. Mûút 70 év elõtt az egész országban ösmeretlen volt, és jelenleg is igen kevés van. Az országutaknak nevezett utak nyáron porsivatag, õsszel és tavasszal sártengerhez hasonlítanak, a patakokon átvezetõ hidak vagy rosz karban tartatnak, vagy egészen hiányoznak: e szerint az utazás csak télen kevésbbé veszélyes és kellemetlen a kitûnõ hó-uton, a zártszekrény alakú szánokon; a ki tehát kevesebb kellemetlenségnek akarja magát kitenni, annak igen czélszerû saját kocsival (vagy szánnal) ellátni magát, különben el kell készülve lennie minden állomáson nyomorúságos jármûveket kapni.

Szibériában egy különös neme van a postaközlekedésnek: melyet kutya-postának neveznek. Egy narte (posta szán) elé öt-hat kutyát fognak be, melyek elõtt, mint vezetõ, egy betanított kutya van. A kalauz vezényszavára ezen állatok igen figyelnek, s általában jó szolgálatot tesznek. A posta állomások meglehetõs távolságnyira vannak egymástól (40 - 50 mértföldnyire). - A közlekedés e neme úgy a posta szállítmányok továbbítására, mint személyszállításra használtatik.

A szibériai ilyennemû postákról, az orosz postának egykori fõnöke, Prianschnikoff, a negyvenes években igen érdekes leírást közölt. "E posta-kutyák - mondja az illetõ - egy fajtából valók, és vagy nagyságuk, vagy szinükben különböznek. Nyáron át a folyamon felfelé haladó postahajók vontatására használják. Tizenkét kutya egy narte elé fogva 2 utast és 3 font terhet képes húzni. Egy jó vezetõ kutyáért 200 - 400 rubelt adnak. Szükség esetén e kutyák 24 óra alatt 180 werstet (25 német mértföldet) is hátrahagynak." E kutyapostáról, valamint az iramszarvasféle - az elõbbiekhez teljesen hasonló - postákról különben még sokat lehetne írni, hanem e mû szûk tere nem engedi.

Az orosz birodalomban legfõbb kormányhatóság az államminiszterium, a fontos kormány rendeletek a miniszteri bizottságban tárgyaltatnak, melynek élén az államtanács elnöke áll, a posták és távírdák miniszteriuma ezen üzletágak szerint két külön osztályra van felosztva. A miniszteri posta osztály, melynek élén egy igazgató és egy aligazgató áll, hat osztályra ágazik szét. A posta osztály élén 1868. óta báró Velhó áll.

A postaügy különösen 1849. óta újíttatott, javíttatott, és a külföldi posta összeköttetés az 1849. július 14-iki osztrák és görög posta egyezmény által megkönnyíttetett.

Oroszország postaügyi fejlõdésének útjában sokkal több akadály áll, mint bármely más országban. Ehhez számítható annak óriási terjedelme is, minthogy az 2 1/5-ször oly nagy, mint Európa, és az egész föld lakott részeinek hatod részét foglalja el. Csupán az Európai Oroszország is felét teszi Európának. A lakósság száma azonban nem áll az ország terjedelmével arányban, mert európai Oroszhonban minden négyszög mértföldre 739, Szibériában pedig csak 15 lakos esik.

Igaz, hogy Oroszhon postaügye igen kezdetleges állapotban van, hanem azért nem lehet tagadni, hogy az folyvást nagy haladást mutat - bizonyság erre az is, hogy 1868-tól 1875-ig 879 új posta intézet lett felállítva, és pedig volt 1868-ban 2321, 1875-ben pedig 3200 postaintézet. Oroszhon vasúthálózata is terjesztetik. A városi postai berendezés, 1868-ban csak 4 városban (Pétervár, Moszkva, Varsõ, Kasan) volt, 1875-ben pedig már 47 városban alkalmaztatott.

A postatisztviselõk száma 1868-ban 3313, 1875-ben 5.110 tiszt, 1868-ban 5.994, 1875-ben 7.720 altiszt és posta-legény volt.

Oroszhonban a fõutaktól távolabb fekvõ vidékeken falusi, vagyis vidéki posták vannak engedélyezve, melyek a császári postával a közlekedést fentartják, és ezek levéljegyei egészen másfélék. A közlekedési utak statistikai adatai következõk voltak:

1868-ban 1874-ben
Vasúti postautak hossza 4.576 werst 17.015 werst
Mûutak és más postautak 94.772 werst 93.558 werst
Vizi postautak 9.834 werst 11.625 werst
Posta állomás volt 4.004 werst 4.129 werst
Postalovak száma azokon 55.281 werst 43.392 werst

Postai közlekedési összeköttetés fennállott:
1868-ban 1875-ben
Naponta egy, vagy többször 713 1.693
Hetenként 6-szor 124 52
Hetenként 5-ször 14 29
Hetenként 4-szer 239 490
Hetenként 3-szor 120 234
Hetenként 2-ször 943 575
Hetenként 1-szer 135 105
Havonként 2-szer 28 18
Havonként 1-szer 2 2
Egy évben 1-szer 3 2

Az utolsó számok magyarázatául szolgáljon, hogy egyes félreesõbb helyek, mint például Ochotsk és Amgingsk, eddigilé csak egyszer havonként, Gischiginsk és a Péterpál-kikötõ (Petropavlovsk) Kamcsatkában egy évben csak egyszer részesülnek a posta összeköttetés jótéteményeiben.

Oroszhon 1868 és 1874-iki postaforgalma a következõ volt:

1868-ban 1875-ben
Közönséges magán levél továbbíttatott darab 16.952.434 31.800.539
Levelezõ lap drb. -- 682.560
Hivatalos levél drb. 24.331.943 20.194.477
Keresztkötéses küldemény drb. -- 2.218.211
Ajánlott levél drb. 1.862.735 2.480.145
Pénzes és érték levél drb. 2.994.329 5.054.415
Csomagok drb. 984.957 1.492.803
Hírlapok és folyóiratok db. 21.082.730 29.019.880
Staffeták drb. 59.718 52.475
A posta küldemények értéke rubel 1.198.307.452 1.467.185.325

Az oroszhoni postatisztek nagyobbrészt kiszolgált altisztek, kik a katonai szolgálatban írni és olvasni megtanultak.

Szibériában és Kaukáziában alkalmazott posta hivatalnokok minden öt évi kifogástalan szolgálat után, rendes fizetésüknek felét pótlékképpen kapják mindaddig, míg ezen fizetésük az általuk kezelt posta hivatalnak jövedéki bevételét kétszeresen meg nem haladja.

Pénzutalványozás még 1874-ben se volt berendezve és tudomásommal máig sincs.

Sajátságos intézkedés az, hogy a ki a saját nevére érkezõ ajánlott és értékes küldemények átvételére más valakit akar felhatalmazni, köteles azt az átadási posta hivatalnak írásilag bejelenteni, a hivatal az ilyen meghatalmazottak számára egy átvételi jegyet állít ki, mely egy évre érvényes. Ezen jegy kiállítási díja a nagyobb városokban egy rubel 50 kopek, a kisebbekben egy rubel, mely a kiállító hivatalnok mellékjövedelmét képezi. Oly nagy városokban, hol a levél és kocsiposta külön osztályokban kezeltetik, vagy minden osztály számára 1 1/2 rubelért, vagy egy általános jegyet kell 3 rubelért váltani.

A közmûvelõdés terjesztését czélzó irodalmi mûvek és nyomtatványok a rendesnél mérsékeltebb díj mellett továbbíttatnak.

A postai tisztviselõk 35 évi szolgálat után megjutalmaztatnak és nyugdíjképen legutóbb élvezett fizetésüket holtuk napjáig megtartják; 24 1/2 évi szolgálat után ezen összegnek csak a felét kapják. A nõk a posta szolgálatba fel nem vehetõk.

A vasárnapi és ünnepnapi posta szolgálat kisebbedése felette jelentéktelen, a hivatalok valamivel elõbb záratnak be, mint hétköznapokon, azonban húsvétvasárnapon éppenséggel ki sem nyittatnak.

Oroszhon fontosabb statisztikai adatai 1875. évrõl a következõk:

A posta hivatalok száma 3.412
Egy postahivatalra esett 25.961 lakos.
Levélgyûjtõ-szekrények száma 5.319
A postai személyzet létszáma 13.744
A belföld területén a forgalom következõ volt:
Összes levelek 60.553.799
Levelezési lapok 1.419.094
Hírlapok 42.141.563
Ajánlott levelek 2.787.282
Értéklevelek drb. 5.570.275
Értéklevelek értéke frank 5.894.557.000
Értéktelen csomagok darab 790.871
Értékes csomagok darab 947.304
Értékes csomagok értéke frank 130.496.000
A postai évi bevétel frank 45.456.902
A postai évi kiadás frank 55.629.117
Maradt hiány frank 10.172.214


Következõ fejezet Tartalomjegyzék Elõzõ fejezet

Copyright © 1998 Toldy Lajos
tlaloc@freemail.c3.hu